Friday, August 04, 2006

Sharvand Interview

مهرداد حريري
كاميونيتي ايراني به لحاظ كيفيت و كميت بسيار متفاوت از 5 سال پيش است. تعداد مراسم و كيفيت برگزاري آنها، مواردي نظير زير گنبد كبود، گالاي ايرانيكا، بزرگداشت دكتر براهني و مواردي از اين دست نمايشگر تحول كيفي اين كاميونيتي است. همچنان حضور افراد در عرصه هاي مختلف زندگي فرهنگي، اجتماعي، سياسي كانادا نشانگر رشد، توانايي و پويايي اين موزائيك نسبتا جوان جامعه كانادا است.
دكتر رضا مريدي كانديداي انتخابات حزب ليبرال از ناحيه ريچموندهيل براي پارلمان انتاريو هستند و مدتي است كه مبارزه انتخابات
خود را آغاز كرده اند. اكنون يكي ديگر از اعضاي كاميونيتي، بهار امين وزيري كانديداي عضويت در شوراي شهر شده است. بهار را من سالهاست كه مي شناسم، از دوران آغازين كانون ايرانيان دانشگاه تورنتو، دختري با انرژي مثبت فراوان و شايستگي هاي فردي بي شمار. از او خواستم قبل از آغاز رسمي مبارزه انتخاباتي اش گفت و گويي داشته باشد. اين آغاز آشنايي شما با اوست. توصيه من اين است كه همه ما با او همراه شويم تا ظرف چهار ماه آينده مبارزه انتخاباتي اوست، او را رها نكنيم. به او به هر شكلي كه مي توانيم كمك كنيم و مطمئن باشيم اگر او انتخاب شود دستاوردي است براي كاميونيتي ايراني
لطفا قدري از بيوگرافي خودت برايمان بگو؟ ــ من 8 سال پيش به كانادا آمدم و در رشته مهندسي محيط زيست در دانشگاه تورنتو تحصيل كردم و فوق ليسانس را هم در دانشگاه تورنتو بودم. مدت دو سال است كه در وزارت محيط زيست و در دپارتمان هاي مختلف آن كار كرده ام. از فعاليت هاي خودت در كاميونيتي ايراني تعريف كن؟ ــ فعاليت هاي من در كاميونيتي ايراني بيشتر به فعاليت در كانون ايرانيان دانشگاه تورنتو مربوط مي شود. در برنامه هايي نظير زيرگنبد‌كبود، برنامه هاي يادبود 18 تير كه چند سالي برگزار كرديم و يا كنفرانس هاي متعدد كه در زمينه هاي مختلف مربوط به ايران برگزار شده، من همكاري داشته ام
مسابقه اي كه تو در آن شركت كردي؟ ــ گروهي از داوطلبان كه بيشتر آنها روزنامه نگار بودند و در زمينه مسائل شهري مي نوشتند، تصميم به ايجاد‌ مسابقه اي گرفتند به نام City Idol هدفش آن بود كه هر كس ايده اي براي بهتر كردن وضعيت شهر دارد ايده هاي خود را مطرح كند و بين آنها مسابقه بحث و تبادل نظر برگزار شود و از مردم هم به عنوان نظردهنده دعوت مي شود كه اين كانديداها را ببينند و به سخنان آنان گوش دهند و راي دهند كه كدام بهترين است. و اين گروه براي برنده نهايي يك تيم انتخاباتي تشكيل مي دهند و به او كمك مي كنند تا در انتخابات شوراي شهر كانديد شود و نهايتا انتخاب گردد.من در اين مسابقه شركت كردم و از منطقه نورت يورك برنده شدم و اين گروه هم اكنون به عنوان داوطلب، تيم انتخاباتي من را تشكيل داده و به من كمك مي كنند. چون اين افراد قبلا در انتخابات شهري شركت داشته اند و افراد با تجربه اي هستند، اعتماد به نفس خيلي خوبي به تيم انتخاباتي مي‌ دهند
اين مسابقه چند نفر شركت كننده داشته است؟ ــ در سطح كل تورنتو در حدود يك صد نفر بودند و بعد به مناطق مختلف تقسيم شدند و در بعضي مناطق چون داوطلب زياد بود اين مسابقه در دو يا سه مرحله انجام شد. و در نهايت در نورت يورك، داون تاون، اسكاربرو و اتوبيكو هر كدام يك نفر انتخاب شدند. در مجموع در سطح شهر تورنتو 4 نفر انتخاب شدند كه يكي از آنها من بودم
ركن سوم دولت كه شهرداري است چگونه عمل مي كند و وظايف و حدود اختيارات يك عضو شوراي شهر چيست؟ ــ همانطور كه شما اشاره كرديد ما در كانادا سه دولت در سه سطح داريم. دولت فدرال، دولت استاني، و بعد دولت شهري. تورنتو شهر بزرگي است و شهرداريهايي كه قبلا هر كدام يك شهر را نمايندگي مي كردند الان با هم يكي شده اند و شوراي شهر تورنتو مثل يك پارلمان است. كسي كه عضو شوراي شهر است مثل يك نماينده پارلمان به طور تمام وقت در آنجا كار مي كند. وظايف او هم مشابه يک نماينده پارلمان است با اين تفاوت که سطح اختيارات در محدوده اختيارات شهري است. مسائلي نظير محيط زيست، حمل و نقل شهري، مسائل بنيادي شهري نظير آب و فاضلاب، خيابانها و کلا مسائل و امور شهرسازي. بخش ديگري از مسائل به خدمات شهري و اجتماعي مربوط مي شود که در تورنتو بخصوص اين مسائل اجتماعي شهر بسيار اهميت دارد. چون تورنتو شهر بزرگي است و کساني که در اين شهر زندگي مي کنند داراي پيشينه هاي فرهنگي هستند. خدمات اجتماعي بخصوص براي تازه واردين به کانادا حائز اهميت خاصي است؛ خدماتي شامل مدارس، مهدکودک ها، تمام مراکز تفريحي ورزشي و نيز خدمات براي سالمندان يا شهروندان ارشد. شهرداري هم چنين بودجه اي را اختصاص مي دهد براي افرادي که توانايي مالي پاييني دارند و نيز با همکاري با بخش خصوصي، خانه هاي ارزان قيمت را براي اين افراد مي سازد يعني آپارتمان هايي که اجاره آنها از حد معمول پايين تر است براي استفاده افرادي مثل مادراني که مسئوليت فرزندشان را به عهده دارند، سالمندان و يا کساني که قادر به کار کردن نيستند. اين موضوع خانه هاي ارزان قيمت خيلي اهميت دارد، بخصوص که در شهر تورنتو يک چهارم بچه ها در خط فقر زندگي مي کنند. و متاسفانه خانواده هاي متوسط يا پايين شامل حال ولفر نمي شوند. و به همين دليل خدمات اجتماعي نقش بسيار عمده اي را در زندگي اين بچه ها دارند. بخصوص در نورت يورک که جمعيت مهاجر زياد است به نظر مي رسد که نسبت خدمات اجتماعي به نسبت جمعيت اين منطقه خيلي کم است و مراکز تفريحي و مراکز ارائه خدمات اجتماعي بايد بيشتر شود تا کمک کند که خانواده هاي طبقه متوسط و پايين و يا خانواده هاي مهاجريني که تازه به کانادا آمده اند بتوانند در همان سطح رفاهي باشند که ديگر قشرها از آن برخوردار هستند
شوراي شهر چند نفر است؟ ــ 44 نفر، به اين معني که شهر تورنتو را به 44 ناحيه تقسيم کرده اند. در واقع مناطق راي گيري استاني و فدرال هر کدامشان به دو ناحيه تقسيم شده كه دو نماينده به شوراي شهر مي فرستند. تو از چه ناحيه اي کانديدا شدي و انتخابات چه زماني برگزار مي شود؟ ــ ناحيه شماره 26 يا Ward 26 که اين نيمي از منطقه دان ولي وست را شامل مي شود که تقريبا محدوده Eglinton East از خيابان Bayview تا دان ولي پارک وي است. اطلاعات دقيق در مورد محدوده جغرافيايي اين ناحيه در وب سايت وجود دارد.انتخابات هم روز دوشنبه 13 نوامبر برگزار خواهد شد
ديد تو نسبت به شهر تورنتو چيست و برنامه انتخاباتي تو شامل چه مفادي است؟ - دليل اصلي که من تصميم به اين کار گرفتم اين بود که شهر تورنتو به نظر من ظرفيت اين را دارد که به عنوان يک شهر با کلاس جهاني در دنيا مطرح باشد. در واقع شهري که در سطح جهاني از استانداردهاي بالايي برخوردار باشد. شهرهايي مثل لندن يا پاريس چنين سطحي دارند. به دلايل متعدد از جمله تاريخ و فرهنگ و شهرسازي خيلي خوب و نيز اينکه تعداد زيادي توريست هر سال به اين شهرها مسافرت مي کند. همه مردم دنيا دلشان مي خواهد پاريس و لندن بروند. آرزوي من اين است که تورنتو هم آن چنان شهر خوبي باشد که تعداد زيادي بخواهند به اين شهر مسافرت کنند. براي اينکه تورنتو به شهري با کلاس جهاني تبديل شود، ابتدا بايد محيط زيست تميزي داشته باشد. شهر سلامتي باشد و مهمتر از آن شهرونداني که در آن زندگي مي کنند از سطح رفاه خوبي برخوردار باشند و شهرشان را دوست داشته باشند. اين اهميت دارد که شهرسازي شهر نيز بنيان خوبي داشته باشد. تورنتو نقاط زيبا زياد دارد. آب و هوا در تابستان و پاييز خوب است. زمستان اين جا هم واقعا ديدني ست. يکي از مشکلات شهر ما فاصله زياد بين طبقات اجتماعي شهر است. در واقع تعداد زيادي از شهر ما از سطح رفاه اجتماعي پاييني برخوردارند و به همين دليل باعث رشد خشونت و جرائم مسلحانه در شهر شده که اين باعث تاسف است. ديگر اينکه براي من و خانواده من و بعضي اقوام ما که حدود 8 سال پيش مهاجرت کرديم و به اين شهر آمديم زمان بسياري طول کشيد تا توانستيم زندگيمان را به سطح رفاه خوبي برسانيم. پيدا کردن کار، دسترسي به خدمات اجتماعي و غيره خيلي راحت نبود. در نتيجه ديدگاه مهاجران در مورد اين شهر براي من خيلي ملموس است و فکر مي کنم با توجه به تجربه اي که دارم مي توانم در فراهم آوردن خدمات اجتماعي که تثبيت زندگي آنها را در کشور جديد تسريع کند تا حدي موثر باشم. يکي از مسائلي که براي من خيلي اهميت دارد وضعيت کودکان است. آينده ما در دست کودکان است. اگر بچه ها با رفاه بزرگ شوند، به آموزش و پرورش دسترسي داشته باشند، به امکانات تفريحي و ورزشي دسترسي داشته باشند کمتر به سمت گنگها و يا مواد مخدر خواهند رفت. در نتيجه آينده شهر تورنتو به اين بستگي دارد که بچه هاي شهر تورنتو در چه وضعيت اجتماعي رشد مي کنند. از ديگرمسائل مهم شهر تورنتو پس از مسائل خدمات اجتماعي، وضعيت محيط زيست شهر است. با توجه به افزايش استفاده از وسايل نقليه شخصي، تعداد روزهايي که آلودگي هوا زياد است هر سال بيشتر مي شود و نيز با توجه به افزايش قيمت بنزين، اهميت وسايل حمل و نقل عمومي روز به روز بيشتر مي شود و مثل شهرهايي چون لندن و پاريس که وسايل نقليه عمومي آنچنان خوب کار مي کنند که مردم ماشين هاي خود را به وسط شهر نمي آورند، تورنتو هم بايد چنين وضعيتي را پيدا کند که کمکي بشود به وضعيت محيط زيست شهرمان. از ديگر مسائل با اهميت، حفظ فضاي سبز تورنتو است که بايد مواظب بود علي رغم افزايش جمعيت اين فضاي سبز کمتر نشود که در اين صورت به شکل شهري با تراکم بيش از اندازه به نظر خواهد رسيد، و دلپذير نخواهد بود. در نتيجه زيربناي شهرسازي، وضعيت محيط زيست و نيز مسئله زباله شهر تورنتو در اينکه تورنتو به يک شهري با کلاس جهاني تبديل شود، اهميت دارد
نظرت در مورد ديويد ميلر شهردار تورنتو چيست؟ ــ من شخصا او را دوست دارم و فکر مي کنم او براي خدمت به مردم در انتخابات شهرداري شرکت کرد. او آدمي نيست که به خاطر پول و يا به خاطر مقام يا قدرت وارد اين عرصه شده باشد و در انتخابات گذشته من هم او را حمايت کردم. اما ظاهرا او نتوانسته است تمام برنامه هايي را که در نظر داشت به انجام برساند. مطمئنم اگر ميلر براي بار دوم انتخاب شود مواردي را که در دوره اول نتوانسته به انجام برساند در طول دوره دوم حتما پي گيري خواهد کرد
به عنوان يک کانديداي ايراني کانادايي نظرت در مورد شرکت فعال در صحنه سياسي اجتماعي کانادا چيست؟ به نظر تو شرکت ما در اين عرصه چه اهميتي دارد؟ ــ به نظر من يکي از نعمت هايي که ما در کانادا داريم و اصلا نبايد آن را دست کم گرفت دموکراسي است. حالا نه دموکراسي مطلق ولي دموکراسي نسبي خيلي خوبي داريم. به همين دليل من فکر مي کنم شرکت اجتماعي در انتخابات بايد جدي گرفته شود در هر سطحي که باشد و هر يک راي تاثير خودش را دارد. نماينده شما موظف است به شما گوش دهد و صداي شما را به مسئولان برساند. يکي از تفاوت هاي انتخابات در سطح شهرداري ها اين است که حزب سياسي تعريف نشده است و همه کانديداها بدون تعلق به حزب سياسي و اينکه بخواهند برنامه هاي حزب خاصي را پياده کنند، در انتخابات شركت مي كنند. هدف همه اين است که از تورنتو شهر بهتري بسازند. در عين حال انتخابات شوراي شهر بر زندگي روزمره شما تاثير مي گذارد مثلا در تصميمات مدرسه فرزند شما اهميت دارد. در اينکه شما چگونه بتوانيد از وسايل نقليه عمومي استفاده کنيد و به سرکار برويد تاثير دارد. يا يک کاميونيتي سنتر داشته باشيد در کنار منزلتان که در آن ورزش کنيد اهميت دارد
مردم چگونه مي توانند به تو کمک کنند؟ ــ بخصوص از ماه آگوست من احتياج زيادي به کمک دارم براي رفتن به خانه هاي مردم نياز به داوطلب دارم که در بخش بروشورها و صحبت با مردم مرا همراهي کنند. همچنين کار ستاد انتخاباتي فراوان است و ما در هر سطحي به کمک داوطلبان نيازمنديم. هر کس علاقمند است که بيشتر با من در اين مورد يا هر مورد ديگري صحبت کند به من تلفن کند و يا اي ميل بفرستد
بهار جان از وقتي که به من دادي متشکرم.

2 Comments:

At 2:33 p.m., Blogger LT said...

honey,
do you think we can post that in the group weblog too?

what do you think?

 
At 11:00 p.m., Blogger The City Gal said...

You are more than welcome to copy it and past it there.

Although I suggest you copy from the original text (I have provided the URL in the title)

Cheers!

 

Post a Comment

<< Home